Gå til profil

KI løste timetungt atferdsoppdrag

Feb 10, 2025
·
5 min
lesing

Vestland fylkeskommune ønsket å vite om redusert fortausbredde ved uteserveringer gir dårligere fremkommelighet og redusert trafikksikkerhet for myke trafikanter. Norconsult løste oppdraget ved bruk av nyskapende verktøy basert på stordata og kunstig intelligens.

– Analysen er svært grundig og teknisk utfordrende og har bidratt til å dokumentere kunnskap om andelen myke trafikanter i Bergen sentrum på en ny og innovativ måte som tidligere ikke har vært mulig, og i en skala som vi ikke er kjent med er gjort i Norge.Det sier Mats Korneliussen, leder for forvaltning i Infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune.

500 timer med video

Norconsult gjennomførte i 2023, på oppdrag fra Vestland fylkeskommune, atferdsanalyser for myke trafikanter i Bergen sentrum. Analysene ble utført ved bruk av innovative verktøy for innsamling og analyse av trafikkdata fra videopptak ved bruk av kunstig intelligens. En hovedproblemstilling i oppdraget var å vurdere om redusert fortausbredde i forbindelse med uteserveringer kan gi dårligere fremkommelighet og redusert trafikksikkerhet for myke trafikanter. I prosjektet ble det samlet inn trafikkdata fra cirka 500 timer med videoopptak fordelt på 32 ulike punkter i og omkring Bergen sentrum. Verktøyene bruker bildegjenkjenning til å registrere alle trafikanter i et videoopptak og klassifiserer trafikantene automatisk i henhold til \ trafikantgruppe, og bevegelsesmønstrene ble kartlagt og lagret. I prosjektet ble det registrert rundt 680 000 trafikant-bevegelser, og innsamlet data ble videre benyttet for å gjøre en rekke analyser av atferd for myke trafikanter. De utførte atferdsanalysene avdekket flere tilfeller med trengsel og redusert fremkommelighet i tilknytning til uteserveringer, med mulig økt risiko for fotgjengere og syklister. Resultatene indikerer samtidig at dette i hovedsak kun vil være en problemstilling på dager med svært høye fotgjengervolumer.

Engasjerende og nytenkende

Som del av leveransen til Vestland fylkeskommune ble det også utarbeidet et skreddersydd webbasert innsynsverktøy som oppdragsgiver kan bruke for å studere og analysere dataene som ble samlet inn i forbindelse med atferdsanalysene. Sammenlignet med tradisjonelle leveranseformater gir dette økt innsikt og bruksverdi av dataene i fylkeskommunens videre arbeid.

– Arbeidet som Norconsult har utført gir oss et verdifullt kunnskapsgrunnlag å bygge videre på for å sikre fremkommelighet og trafikksikkerhet for gående og syklende på fylkesvegnettet i Bergen sentrum. Prosjektgruppen fra Norconsult har vært engasjerende, nytenkende og løst utfordringer på en svært god måte for å levere et best mulig kunnskapsgrunnlag til Vestland fylkeskommune, sier Mats Korneliussen i Vestland fylkeskommune.

Nye muligheter ved bruk av AI

Bruk av kunstig intelligens til innsamling og analyse av trafikk- og mobilitetsdata har vært en satsning i Norconsult de siste årene. For inntil ganske få år siden var etablert praksis å observere og registrere fotgjengere og syklister manuelt i felt, eller ved manuell observasjon av videoopptak. I dag gjøres de fleste slike registreringer ved bruk av maskinlæring og kunstig intelligens. Den nye teknologien bidrar til å automatisere mye av prosessen og åpner for å gjøre en rekke analyser som det tidligere ikke har vært praktisk mulig å gjennomføre. Dette ble utnyttet til det fulle i analysene i Bergen.


– Dette prosjektet har vært svært spennende å jobbe med. Den nye teknologien gjorde oss i stand til å samle inn et langt større omfang av data for myke trafikanter enn hva som tidligere har vært mulig ved bruk av tradisjonell metodikk. Verktøyene gjorde det også mulig for oss å svare kvantitativt på problemstillinger som det tidligere kun har vært mulig å vurdere kvalitativt ved observasjoner i felt, blant annet knyttet til vurdering av trengsel og potensielle konflikter mellom ulike trafikanter, sier Kristoffer Åsen Røys, senior trafikkplanlegger i Norconsult.

Kraftig kutt i timebruk

Foruten å åpne for et bredere spekter av analysemuligheter bidrar de nye verktøyene også til økt effektivitet sammenlignet med tradisjonelle metoder.


– Uten digitalisering og bruk av ny teknologi ville det vært svært vanskelig å gjennomføre dette prosjektet. Dette skyldes både det store omfanget av data som er samlet inn, men også at flere av dataene ville vært svært vanskelige å registrere med tradisjonelle metoder. Forsiktige anslag dersom man likevel skulle forsøkt på å løse oppdraget ved bruk av manuelle metoder tilsier at digitalisering og ny teknologi i dette oppdraget har redusert timebruken med minst 90 prosent, sier Røys.