Innovasjon i førersetet
Jørgen og Markus jobber i Forretningsutvikling og innovasjon IT - nytt kraftsenter for digital innovasjon i Statens vegvesen.
Det er på ingen måte en snau ambisjon avdelingen har satt seg fore, uten at det skremmer de to.
- I praksis skal vi være et inhouse alternativ til konsulentselskapene når de ulike divisjonene trenger bistand til digital utvikling som vil støtte toppmålene, forteller Jørgen.
Enheten teller 40 personer, og vokser. Medarbeidere er alt fra digitale rådgivere til eksperter innen virksomhetsarkitektur, forretningsutvikling, tjenestedesign, prosessledelse, teknologianvendelse, low-code/no-code-plattformer, endringsledelse og KI.
- I det siste har vi fått ordentlig påfyll av digital kompetanse, med utviklere og arkitekter med utviklerbakgrunn – skikkelige hardbarka nerder som kan teknologien til fingerspissene, legger Markus til.
.jpeg)
Heia nysgjerrigheten!
Avdelingen så dagens lys for 10 mnd siden, og har et nokså fritt mandat innenfor rammen av digital innovasjon. Innovasjonslaben som Jørgen leder ble etablert så sent som i januar 2025.
- Vi skal teste ting på tidlig stadium og se hva som flyr, forteller Jørgen, lage MVPer og «proof of concepts». Rett som det er flyr det ikke, og da justerer vi og prøver andre ting.
Avdelingen jobber med konkrete forespørsler fra divisjonene i Statens vegvesen, eller utforsker på egenhånd, initiativ som fremmer samfunnsoppdraget.
- Innovasjon for meg handler om å stille store spørsmål og utfordre etablerte sannheter, fortsetter Markus. Her i Statens vegvesen har vi rom til å leke med ny teknologi, eksperimentere og finne nye måter å løse utfordringer på.
Avdelingens oppdrag er i grunn å bistå med utviklingen av hele virksomheten.
- Som trainee får vi jobbe på tvers av etaten med prosjekter som virkelig utfordrer måten vi jobber på i dag. Vi tester hypoteser, eksperimenterer med språkmodeller og skaper små 'aha-øyeblikk' som inspirerer hele organisasjonen
Kunstig intelligens i hele etaten
Det er ikke til å komme utenom at kunstig intelligens er en viktig del av eksperimenteringen rundt digital innovasjon. Statens vegvesen ligger langt fremme i å ta ulike verktøy i bruk.
- Vi har et læringsprosjekt i vegvesenet for å ta i bruk den fulle versjonen av Copilot, forteller Jørgen. Vi ønsker rett og slett å lære mer om dette potensielt svært kraftige verktøyet.
Det er 100 medarbeidere på kryss og tvers av divisjoner som er med i første fase, som skal få full tilgang til Copilot, samtidig som Copilot arver tilgangene til dedatakildene i Microsoft-tenant som den enkelte ansatte har fra før.
- Et av de mest spennende prosjektene jeg har jobbet med er 'RegelAssistenten', en prototype bygget på generativ KI, sier Markus. Den lar saksbehandlere samhandle med et regelverksverktøy på en helt ny måte.
For Jørgen og Markus er det liten tvil om at KI har et stort potensial.
- Jeg ser i grunn på KI som guds gave til offentlig sektor, sier Jørgen. Intet mindre. Det kommer til å frigjøre utrolig mye tid vi kan bruke på andre oppgaver. Og vi er bare i startgropen av denne revolusjonen. Men vi er selvfølgelig ikke blinde for de negativene sidene ved KI.
Fleksibelt syn på fleksibilitet
Det ligger på mange måter i sakens natur at man må være fleksibel når man skal utfordre etablerte sannheter. For Markus og Jørgen strekker denne fleksibiliteten seg lengre enn det som er vanlig.
- For oss handler fleksibilitet ikke bare om når og hvor du jobber, men også om hvordan du løser oppgavene, forteller Markus. Det er rom for å utforske nye arbeidsmetoder og prøve noe annerledes.
- Her blir vi til og med oppfordret til å ta en tur ut i sola på vinteren, legger Jørgen til, noe som kan være helt nødvendig for oss som sitter mye foran en skjerm.
Et godt sted å være ung
Markus er en av flere traineer i Statens vegvesen, og er full av lovord om hvordan det er å være ung og ny i arbeidslivet:
- Traineeprogrammet er som å få en Rolls-Royce-introduksjon til Statens vegvesen. Jeg har fått en personlig coach som støtter og utfordrer meg, en fagfadder som lærer meg håndverket, og en mentor på høyt nivå som viser meg de store linjene
Som nye medarbeidere, blir traineene i stor grad oppfordret til å sette spørsmålstegn ved «etablerte sannheter» blant de mer erfarne medarbeiderne.
- Som trainee lærer vi å stå i det ukjente, tørre å stille spørsmål og prøve nye ting. Det gir oss en unik posisjon til å bidra med nye perspektiver i organisasjonen.
- Jeg vil si at vi har en veldig fin kombinasjon mellom erfarne medarbeidere og yngre krefter her i vegvesenet, legger Jørgen til. Det er i grunn plass til alle her, akkurat slik det skal være.
Verken Markus eller Jørgen ser for seg at de kommer til å kjede seg med monotone arbeidsoppgaver fremover.
- Det er så mye forskjellig du kan stikke nesa di nedi her, og for det aller, aller meste blir det godt mottatt at du er nysgjerrig og ønsker å involvere deg i ting og tang, forteller Jørgen - også ting som er utenfor ditt domene.
- Her i Statens vegvesen er det plass til alle, uansett hva du er engasjert i. Vi jobber med så mye forskjellig at du garantert finner noe som gir mening for deg.
Karrieremuligheter på IT:
Bli med å digitalisere norske veier | Statens vegvesen